۱۳۹۰ اسفند ۲۶, جمعه

در سالروز نسل کشی شهر حلبچه

چه ن ساتیک چرپه ی پی تان رابگرن
با گویتان له شه قه ی باله کانی 5 هه زار په پوله ی هه له بجه سه ر ریژ بیت!
یادیان به خیر... 

چند لحظه صدای پایتان را متوقف کنید
تا با صدای بالهای 5 هزار پروانه حلبجه گوشهایتان پرشود
یادتان گرامی باد ...
( توفیق امانی )

حَلَبچه یا حلبجه (به کردی: هه‌له‌بجه Helebce) از شهرهای کردستان عراق در ۱۰-۱۵ کیلومتری مرز ایران و ۲۲۵ کیلومتری شمال شرقی بغداد است. اين شهر در منطقه شهرزور عراق قرار دارد.
جمعیت حلبچه در حدود ۸۰٫۰۰۰ نفر است که بیشتر ایشان کرد هستند. حلبچه از مناطق گورانی‌ (هورامي) زبان بوده که در آن کردی سورانی به مرور جانشین گویش گورانی گشته‌است.

عملیات انفال ( ژینوساید ) و بمباران شیمیایی حلبچه
ساکنان حلبچه در جریان جنگ ایران و عراق، در تاریخ ۱۶ تا ۱۷ مارس ۱۹۸۸ توسط رژیم وقت عراق طی عملیاتی مرسوم به عملیات انفال بمباران شیمیایی شدند که در این بمباران 5 هزار نفر جانباختن و پیرامون آن حدود ۱۸۲ هزار نفر به‌ویژه کودکان و زنان و سالخوردگان آن کشته شدند. حلبچه در آن زمان در اشغال نیروهای ایرانی و همچنین در دست گروه‌های کرد بود.
احمد ناطقی و سعید صادقی عکاسانی بودند که همزمان با بمباران، در کوچه‌های حلبچه بودند وعکسهای مهمی از قربانیان حلبچه ثبت کردند انتشارعکسهای آن‌ها به دلیل آنکه در لحظه مرگ قربانیان گرفته شد؛ تکان دهنده بود و تاثیر فراوانی بر افکار عمومی جهان گذاشت عکس عمر خاور (مرد کردی که کودکی را در آغوش دارد) از آثار احمد ناطقی و تندیس همین تصویر در چند جای حلبچه ساخته ونصب شده‌است
گازهای سمی به‌کاررفته از سوی دولت عراق در حلبچه گاز خردل، سارین، تابون و وی‌اکس بود که از سوی برخی دولت‌های غربی به رژیم بعث عراق تحویل داده شده بود و معامله‌گر هلندی فرانس فان آنرات در این مسئله نقش کلیدی داشت.

برای ورد به فیس بوک دست نوشته های شاهو نعمتی کلیک کنید
 

هیچ نظری موجود نیست: