۱۳۹۱ بهمن ۹, دوشنبه

درخواست بهمن قبادی ازایرانیان برای حفاظت ازحقوق فیلم «فصل کرگدن»

پخش غیرقانونی وآنلاین فیلم به ادامه فعالیت هنری ما درخارج از ایران صدمه می زند

به دنبال عرضه غیرقانونی فیلم «فصل کرگدن ها» به کارگردانی کارگردان صاحب نام ایرانی بهمن قبادی و بازیگری بهروز وثوقی هنرپیشه مشهورسه نسل ایرانی، آقای قبادی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که از این اقدام نامسوولانه بسیار متاثر است و امیدوار است مردم با بایکوت کردن تماشای نسخه غیرقانونی این فیلم و تکثیر نکردن آن به حمایت از حقوق مادی و معنوی هنرمندانی که همه زندگی خود را پای چنین آثاری می گذارند بپردازند: «اگر مردم به دانلودکردن فیلم ادامه بدهند ناخواسته و بدون آنکه حتی قصدی داشته باشند دقیقا انگار کاری را می کنند که به نوعی دولت ایران با ما کرد، چرا که عملا این کار ادامه فعالیت حرفه ای هنری ما را درخارج از کشور با مشکل جدی مواجه می کند.»

فیلم فصل کرگدن ها دوسال پیش در کشور ترکیه ساخته شد و محصول مشترکی از کشورهای ترکیه و عراق است و با سرمایه شخصی بهمن قبادی و دوستانش تهیه شد. این فیلم دو ماه قبل در ترکیه به اکران رفت. فیلم داستان یک شاعر کرد است که سالها در زندان بوده و خانواده اش چون فکر می کردند که او دیگر زنده نیست از او بی خبر بودند. او وقتی از زندان آزاد می شود به دنبال خانواده خود می رود. بیننده فیلم از طریق شعرها و خود این آدم به جستجوی خانواده اش می پردازد و با گذشته اش آشنا می شود. شعرهای این شاعر زمان قبل و بعد از انقلاب را ربط می دهد و بیننده را به دو زمان گوناگون و ماجراهایی که بر او می رود، می برد.

بهروز وثوقی هنرپیشه صاحب نامی است که مدتها در هیچ فیلمی ایفای نقش نکرده بود و از نظر سازندگان چنین اقدامی حقوق چنین هنرمندی را کاملا زیر پا خواهد گذاشت.

بهمن قبادی به کمپین بین المللی حقوق بشر در گفت: «دو روزپیش یکی از دوستانم به من خبر داد که فیلم روی یوتوب امده است. پس از تماس ما با یوتوب این صفحه یوتوب بسته شده است. الان وب سایت های سطحی و غیرمجازی که فقط فیلم های دیگران را برمی دارند کپی می کنند این فیلم را روی فیس بوک خود گذاشتند. تلاش می کنیم جلوی چنین اقدامی رابگیرم اما جز با توجه مردم برای کپی نکردن فیلم چنین کاری امکان پذیر نیست. این دانلود توسط ایرانی ها در داخل و خارج از کشور اتفاق افتاده است.»

کمپین مطلع شده که قراراست فیلم فصل کرگدن ها طی ده روز آینده در یکی از تلویزیون های معتبر فارسی زبان در یک شب ویژه با حضور بهروز وثوقی و یک منتقد فیلم به نمایش گذاشته شود تا مردم ایران فرصت داشته باشند این فیلم را ببینند و از این طریق پیام سازندگان یعنی بهمن قبادی و بهروز وثوقی به مردم ایران برسد.

بهمن قبادی در خصوص اقدام به پخش غیرقانونی نسخه ناکامل فیلم روی اینترنت به کمپین گفت: «این اقدام بوی توطئه می دهد برای صدمه زدن به فیلم و سازندگان آن. و یک نوعی سانسور کردن آن است. این کپی کیفیت خوبی هم ندارد. امیدوارم هر کسی که می تواند اطلاع رسانی کند که حقوق سازندگان ضایع نشود. ما در شرایط سختی در خارج از کشور کار می کنیم و برای ادامه کار نیاز بود که این فیلم روی پرده سینماها بیاید. نیاز بود که به شکلی درست و قانونی فیلم برای ایرانیان داخل کشور پخش شود.»

وی افزود: «امیدوارم شب پخش فیلم در یک کانال فارسی زبان، فیلم را با کیفیت خوبتر و نسخه کاملتر ببینند. بهروز دوست داشت که همه ایرانیان در یک شب فیلم را به مانند نشستن در سینمایی بزرگ ببینند. به عنوان حرکتی نمادین به سیستمی که جلوی نمایش فیلم وفعالیت هنرمندانی مانند بهروز وثوقی و دیگرانی که در غربت هستند را در داخل کشور را می گیرد… ما از طریق دولت ایران از حقوق انسانی خود برای آفرینش هنری در داخل کشور محروم شده ایم. حالا این بخشش را خود مردم می توانند رعایت کنند که نگذارند با دیده شدن فیلم به این صورت، حقوق ما نادیده گرفته شود.»

پخش غیرقانونی فیلم روی اینترنت می تواند بر روی پخش جهانی فیلم هایی از این دست تاثیر بگذارد و تهیه کنندگان را از اینکه روی فیلم های بعدی فیلمسازانی که فیلم آنها قبل از پخش روی اینترنت می رود سرمایه گذاری کنند با احتیاط مواجه کند. به همین برای فیلمسازان مستقلی مثل بهمن قبادی کار دشواری خواهد بود که برای فیلم های آینده خود در چنین شرایطی سرمایه گذار تهیه کنند و عملا فعالیت هنری آنها در خارج از کشور مختل شود.


برای پیوستن به صفحه فیسبوک دست نوشته ها لطفا اینجا کلیک کنید

هیچ نظری موجود نیست: